گفتگوی پایگاه خبری بازار با رییس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران:

صادرات نیروی انسانی بجای محصولات دانش بنیان فاجعه بار می شود

 
 
محمدرضا طلایی، رییس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

رییس هیات مدیره فدراسیون ایران گفت: «بسیاری از مسایل ما در حوزه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان در ابتدای قرن گذشته قرار دارد و از طرفی قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزار از اعتبار برخوردار نیست.»

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران به نقل از پایگاه خبری بازار، اقتصاد دانش بنیان در جهان و ایران دارای چه ملزوماتی است؟ مشکل کند بودن فضای کسب و کار در دانش بنیان شدن اقتصاد کجا است؟ قوانین چه ایرادی دارند که نمی توان صادرات محصولات دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات را توسعه داد و یا حتی آمار دقیقی از آن داشت؟

پاسخ به این سئوالات را در گفتگوی بازار با محمد رضا طلایی جویا شدیم. وی رییس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران، رئیس فدراسیون فاوای ایران، رئیس هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال ایران و رئیس مرکز تجاری ایران در امارات است که در ادامه می‌خوانید.

* تاکید بر دانش بنیان بودن اقتصاد در کشور برای چیست. به خصوص که شما در راس تشکل های مربوط به فناوری اطلاعات قرار دارید و سالهاست که در حوزه تولید و صادرات نرم افزار فعال هستید.

فعالیت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات که از دهه ۷۰ شکل گرفته است، در سایر بخش های تولیدی، اقتصادی و حتی فرهنگی کشور تاثیرگذار بوده است به طوری که با نگاه به سی سال گذشته هر اندازه زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور توسعه یافته، در تمامی بخش ها تاثیر گذار بوده است. اگر امروز به دستاوردهایی در حوزه تجهیزات پزشکی، هوا و فضا، دارو، دست یافته ایم این موفقیت را از بومی کردن دانش در بستر و محیط فناوری اطلاعات و ارتباطات داریم. امروز حتی در تحلیل اقتصاد کشورهای پیشرفته هم نقش فناوری اطلاعات بسیار پر رنگ بوده و توانسته است در زیر ساخت اصلی آغاز فرآیند محصولات و خدمات دانش بنیان در دنیا موثر واقع شود.
لذا اگر کشوری از فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار اصلی برای توسعه اقتصادی استفاده کرده است، آن کشور موفق بوده و با مطالعه کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای همسایه می توان متوجه این موضوع شد که تا چه حدی توانسته اند رشد اقتصادی را برای کشور خود به ارمغان آورند.

* پس با این حساب اقتصاد دانش بنیان و به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گریز ناپذیر است و میزان توجه ما به این موضوع مسیر توسعه و پیشرفت را تعیین می کند؟

بله! اگر در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری اندکی صورت پذیرد و تسهیل قوانین و مقررات وجود نداشته باشد، به عنوان یک اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان نمی توان به موفقیت دست پیدا کرد، همان طور که پایه اصلی بانکداری الکترونیک و دولت الکترونیک بر مبنای فناوری اطلاعات است که تسهیل توسعه یک کشور را به دنبال دارد.

* وی برای تحقق شعار دانش بنیان کردن اقتصاد چه باید کرد؟

در حوزه فناوری اطلاعات، حذف تمام قوانین دست و پا گیر این حوزه و ساده کردن مسیر پیش روی فعالان این صنعت باید انجام شود. در بانکداری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اولین اقدام باید ارزش گذاری در دارایی‌های نامشهود را بپذیرد و آن را عملیاتی کند، به نحوی که این دارایی‌های نامشهود را به عنوان وثیقه بپذیرد زیرا به موجب این ارزش گذاری، شرکت های حوزه فناوری اطلاعات از امکان ورود به بورس برخوردار خواهند شد به ویژه شرکت هایی که صرفا در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند نه حوزه ارتباطات!

در حوزه ارتباطات دارایی های مشهود مشاهده می شود که از دهه ۸۰ با تاسیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار این مهم مطرح شده است. البته این مسأله تنها مربوط به حوزه فناوری اطلاعات نیست به طور مثال یک شرکت فعال در زمینه هنر، فیلمی را تولید می کند آیا فیلم تولید شده ارزش گذاری می شود؟ پس در حوزه دارایی های نامشهود کاری انجام نشده است. اگر دولت می خواهد اقتصاد در مسیر دانش بنیان حرکت کند باید ابتدا خود را با اقتصاد دانش بنیان به روز رسانی کند(آداپته) کند. کاری در سایر کشورها انجام شده است.

* در کشور امارات در قالب طرح چشم انداز ۲۰۵۰ تمرکز بسیاری بر اقتصاد دیجیتال شده و حتی بر مبنای این شعار ترکیب و شکل اتاق بازرگانی دبی تغییر کرد و اتاق بازرگانی دبی به اتاق بازرگانی دبی، اتاق تجارت جهانی و اتاق اقتصاد دیجیتال دبی تقسیم بندی شد و شیخ محمد هدف از این کار را ایجاد چشم انداز واحد برای دست یابی به جهش های توسعه اقتصادی اعلام کرد و همچنان این رویکرد در قوانین امارت دبی و سایر امارات ظهور و بروز می کند، حتی در حوزه آموزش نیز برای ترتیب نیروی انسانی مورد نیاز در این بخش به غیر از شکار نیروی های مستعد خارجی قراردادهای سنگینی با شرکت های معتبر بسته برای آموزش نیروی های جوان در بخش های مختلف اقتصاد دیجیتال. اما بالعکس جنابعالی عنوان می کنید که قوانین مانع هستند؟

در حال حاضر نمی توان قوانین و مقرارت داخلی ایران را با کشور امارات در حوزه فناوری اطلاعات مقایسه کرد زیرا حجم قوانین دست و پاگیر در کشور که مانع رشد و توسعه در این حوزه شده بسیار زیاد است و به موجب این مسأله در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با کمبود نیروی انسانی مواجه شده ایم. افرادی که در این حوزه برای آن ها سرمایه گذاری شده و از دانش و تجربه برخوردار هستند را به آسانی از دست می دهیم به طوری که جذب کشورهایی همچون امارات می شوند و یکی از موضوعات اساسی این بخش به شمار می رود.

شما در امارات با دولت بدون کاغذ ( paper less ) و یک دولت تمام الکترونیک مواجه هستید و قوانین و مقررات و دستوراتی که دولت صادر می کند، تمامی در جهت جذب سرمایه انسانی و مالی در حوزه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان است.

*یعنی قوانینی که در ایران وضع شده بیشتر نقش ترمز توسعه و جذب سرمایه های خارجی در بخش فناوری اطلاعات را داشته است؟

هنگامی که یک تولید کننده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد حمایت قرار گیرد یعنی تسهیل قوانین و مقررات برای وی صورت پذیرد، در تامین سرمایه در گردش به وی کمک شود و خلاقیتش را به رسمیت بشناسیم و دارایی های نامشهود اشخاص (حقیقی و حقوقی) را ارزش گذاری کنیم به خودی خود می توان جذب سرمایه گذاری خارجی را ترتیب داد و امنیت سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات به وجود بیاوریم.
یکی از مشکلات سرمایه گذاران خارجی بنا به دلایل مختلف به ایران ورود پیدا نمی کنند همین نا اطمینانی از قوانین و وجود حداقل جذابیت ها در این حوزه است. هنوز قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزار که در سال ۱۳۷۱ مصوب مجلس شورای اسلامی شد از اعتبار برخوردار نیست و تاکنون اجرایی نشده است و کسی نمی داند که چگونه باید عمل کند.
قوانین و مقرارت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید به گونه ای باشد که در طول شش ماه قابلیت تغییر و بازنگری داشته باشد، همانند اتفاقی که در کشور امارات در حال رخ دادن است.
پس از مقوله تولید تازه باید به فکر این بود که چگونه بازار خود را به دست آوریم؟ باید بر اساس نیازهای سایر کشورها در کشور تولید انجام دهیم و به نحوی باید بازار سنجی صورت پذیرد.
در ارتباط با بحث صادرات هنوز با گذشت ۲۱ سال از تاسیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار درگیر اخذ پروانه صادراتی هستیم. آیا ایفلوئنسرها باید ارز خود را وارد کشور کنند یا خیر؟ برای صادرات محصول خود می توانند از رمز ارز استفاده کنند؟ آیا بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات فناوری اطلاعات را که در قبال آن رمز ارز دریافت کرده است، به رسمیت می شناسند یا خیر؟ در مواجهه با این پرسش ها بخش دولتی باید سواد دیجیتال را افزایش دهد و باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
آیا امروز در بانکداری الکترونیک امکان افتتاح حساب بدون حضور در بانک وجود دارد؟ آیا امروز برای تاسیس شرکت نیاز به مکان فیزیکی یا وجود یک دفتر وجود دارد؟ و ما همچنان درگیر چنین مسایلی هستیم یعنی بسیاری از مسایل ما در حوزه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان در ابتدای قرن گذشته قرار دارد.
از دولت خاتمی بحث دولت الکترونیک باز شده است، آیا امروز پس از گذشت بیش از بیست سال می توان با کشورهای همسایه در حوزه دولت الکترونیک رقابت کرد؟

*آیا موافق این موضوع هستید که این مسأله می تواند هم تهدید باشد هم فرصت؟ استفاده از فناوری اطلاعات باعث افزایش سرعت، بهره وری و کاهش هزینه است. آیا باعث فرصت شغلی برای بخش خصوصی خواهد بود؟

بله، امروز سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات برای ایجاد یک فرصت شغلی نسبت به سایر رشته ها قابل رقابت است زیرا در این حوزه به آسانی می توان با تهیه یک سری ابزار افراد را شاغل نمود اما به برنامه و نقشه راه نیاز است. فقط کافی است مسئولان به جای طرح صیانت به فرصت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد فکر کنند و نسبت به آن آگاهی پیدا کنند. هند نمونه بسیار جالبی است از ایجاد فرصت های جدید شغلی در این باره. البته سالیان متمادی است که در حوزه فناوری اطلاعات به نقشه راه و استفاده بهینه از پتانسیل نیروی انسانی تاکید می شود تا برای تامین نیروی انسانی خود به کشورهای دیگر نیاز نداشته باشیم و وارد کننده حوزه نرم افزار و زیرساخت های فناوری نباشیم. امروز ما در معرفی ظرفیت های فرهنگی، اسلامی و گردشگری از پتانسیل های لازم و کافی برخوردار هستیم. اما تولید محصولات فاخر ایرانی -اسلامی را بررسی کنید! آیا امروز هنوز این محصولات تولید می شود یا خیر؟ آیا سرمایه از این حوزه خارج شده یا افزایش یافته است؟ مسبب این قضیه، افرادی بودند که آیین نامه اجرایی قانون حمایت از تولیدکنندگان نرم افزار را تدوین کردند که مسیر اشتباهی بود و در این خصوص تا سال ۱۳۸۳این موارد را در اتاق بازرگانی گوشزد کردیم اما کسی گوش شنوایی نداشت.

* وقتی صحبت از فرصت می کنیم یعنی بکر بودن فضا در همین حوزه ها که می توان آن را فعال کرد. در حوزه صادرات هم فرصت های خوبی می توان خلق کرد وضع در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان مرتبط با فناوری اطلاعات چه طور است؟

در دهه ۸۰ در خصوص صادرات فناوری در اتاق بازرگانی ایران بحث شد تا درباره قوانین و مقررات این حوزه اقدامی صورت پذیرد به طوری که در گمرک گفته شد که برای صادرات نیازی با کانتینر نداریم و کافی است محصول ارزش گذاری شود و پروانه صادراتی اعطا شود اما من به عنوان تولید کننده نرم افزار در حوزه صادرات زیان ده هستم زیرا به دلیل صادر نشدن پروانه صادراتی، صادرات را کتمان می کنم و بنا به گفته سازمان امور مالیاتی، هر زمان پروانه صادراتی را در اسناد مالی مشاهده کند، به عنوان صادرکننده احصا و معافیت مالیاتی برای مالیات می پذیرد. و در صورت عدم مشاهده، درآمد صادراتی را به عنوان درآمد داخلی محسوب می کند و مالیات را اخذ می کند. نزدیک به بیست سال است که می گوییم چرا به صادرکننده نرم افزار اجازه صادرات داده نمیشود؟ نتیجه آن به کتمان صادرات از سوی صادر کننده نرم افزار و زیان ده شدن شرکت وی در کشور، عدم اعطای تسهیلات از سوی بانک ها، عدم گردش مالی، شفاف نبودن آمار صادراتی و… است و در نهایت خود تولیدکنندگان به عنوان متفکران و نیروی انسانی کشور خارج می شوند ولی دولت همچنان متوجه نیست که صادرات فقط با کانتینر نیست وصادرات حوزه فناوری اطلاعات کجاست و مشکل اصلی قانون و طرز تفکر دولتمردان است.

* اکنون وضعیت صادرات خدمات چگونه است؟ به ویژه آن که شما رئیس کمیسیون فاوا و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران و رئیس انجمن صادر کنندگان نرم افزار هستید.

در اقتصاد جهانی امروز که همه مرزها با ای تی به مراتب کم رنگ تر شده، شرکت های بسیاری وجود دارند که از روی سایت های فری لنسری پروژه های بسیاری را می گیرند و رقم های متفاوتی را هم دریافت می کند اما شخص اعلام نمی کند و ارز را نیز باز نمی‌گرداند. از طرفی تکنولوژی در حال پیشرفت است به طور مثال توکنایز کردن tokenize آثار هنری و پروژه NFT در دنیا به راه افتاده است، نیروهایی در کشور وجود دارند که با خلق یک اثر tokenized شده پنج الی ۱۰هزار دلار درآمد کسب می کند چرا نباید این کار در ایران انجام شود و به جای صادرات خدمات نیروی انسانی صادرات نیروی متخصص را داشته باشیم؟ یا با وجود این که هنرمندان بسیاری در کشور وجود دارند و می توان آثار آن ها را توکنایز و صادر کرد چرا تاکنون اقدامی قابل توجه صورت نگرفته و همچنان هنرمندان محدودی کارهای خود را در فراتر از مرزها به فروش عرضه می کنند؟ در اقتصاد رسانه هم وضع به همین شکل است. تا چه اندازه توانستیم در موسیقی و فیلم و به طور کلی در چارچوب فرهنگ خود درآمد صادراتی ایجاد کنیم؟ با توجه به رفع سریع موانع در مورد مالکیت معنوی و مشکلات قانونی که عرض کردم. می توان با معرفی ایران با ابزار های فناوری درآمد خارجی داشته باشیم به شرط آن که مقدمات اولیه آن فراهم شود.

اگر تجار و بازرگانان از ابزار حوزه فناوری اطلاعات استفاده کنند، صادرات غیر نفتی در کشور توسعه پیدا خواهد کرد. در دنیا آی تی، موتور محرک یا لوکوموتیو قطار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. در کشور ما آی تی، واگن آخر این قطار محسوب میشود. می توان به جرات گفت که اگر قوانین محدودیت زا برداشته شود ظرف دو سال درآمد ارزی ما از حوزه ای تی به ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

*یکی از مهمترین معیارها در اقتصاد دیجیتال به عنوان یک فرصت طلایی، تعداد کاربران و فراگیری محصولات تولید در خارج از مرزها و افزایش دامنه عرضه در سراسر جهان است. در حالی که طرح صیانت بیشتر به دنبال محدود سازی تجارت در چارچوب مرزها است، موضع اتاق بازرگانی در این باره چه بود؟ به ویژه که طبق گفته های شما واقعا فرصت های زیادی برای نیروی انسانی متخصص و شرکت های فعال در حوزه ای تی وجود دارد.

آنچه که درباره طرح صیانت در اتاق بازرگانی بحث شد این بود، داشتن چارچوب در این طرح خوب است اما برای یک صادرکننده به منظور معرفی محصول خود در دنیا در صورت بسته شدن پلتفرم های خارجی چه ابزار جایگزینی وجود دارد و مجلس باید پاسخگوی این سوال باشد؟

* در این شرایط می توان ذهنیت صادرات با کشورهای منطقه را در مسئولین با کمک شرکت های دانش بنیان به وجود آورد؟ به ویژه آن که شما مرکز تجاری ایرانیان در امارات را راه اندازی کرده اید که به قول خودتان هیبریدی است. یعنی هم محیطی فیزیکی برای توسعه تجارت است و هم بر بستر فضای مجازی هم کارهای جالبی چون بر گزاری نمایشگاه مجازی در دوران کرونا انجام داده اید.

پیش از این که دیر شود باید اقدام کرد. ما از پتانسیل حضور در بازار های منطقه و بازارهای جهانی در حوزه فناوری اطلاعات برخوردار هستیم و از این ابزار می توان در معرفی ظرفیت های تولیدی و صادراتی استفاده کنیم. هم اکنون در مرکز تجاری ایرانیان در امارات پایگاهی راه اندازی کردیم، شرکت های تجاری و بنگاه‌های اقتصادی می توانند محصولات، خدمات و ظرفیت های خود را معرفی کنند. ما نیز در مرکز تجاری در امارات با بهره مندی از تیم های بازاریابی و مارکتینگ همه را سوق دادیم تا این ظرفیت ها شناسانده شود.

در چهار ماه اخیر با برگزاری رویداد ها و دعوت از تجار ایرانی در مرکز تجاری امارات برنامه شش ماهه را نیز برای ملاقات های تجاری و وبینار ها طراحی کردیم. تجار ما نیز باید با فناوری اطلاعات آشنایی پیدا کنند. محصولات خوبی در کشور وجود دارد اما صنعت بسته بندی و ارائه آن ضعیف است و در عوض باید آن را به کشور دیگر ارسال کنیم تا packing خود را استفاده و آن را صادر کنند. همین حالت در حوزه فناوری اطلاعات کشور وجود دارد یعنی محصولات و خدماتی در حوزه آی تی وجود دارد که نتوانسته ایم با ابزار خوب و مناسب به بازار جهانی معرفی کنیم. اگر این مشکلات مورد بررسی قرار نگیرد، موجب خواهد شد حوزه فناوری اطلاعات در شرکت های دانش بنیان سال های بعد با مشکل مواجه شود

امروز اگر ربات جراح طراحی و پیاده سازی می شود، این ربات حاصل پیشرفت در فناوری اطلاعات است یعنی دانش پزشکی به همراه ظرفیت های آی تی موجب تقویت این حوزه شده است، در صورت رفع نشدن مشکلات این حوزه و مهاجرت متخصصان حوزه آی تی به کشورهای دیگر افزایش پیدا خواهد کرد، همانطور که رهبر معظم انقلاب این دغدغه را گوشزد کردند و امسال و کرات در بیانات ایشان بر جلوگیری از خروج مغزهای ایران از کشور تاکید شده و نامگذاری شعار امسال به نام تولید، دانش بنیان از درک صحیح موقعیت موجود کشور حکایت دارد.

*شما به عنوان بخش خصوصی در این حوزه چه قدمی برداشتید؟ به خصوص با ایجاد مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی؟

هدف مرکز تجاری ایران، ایجاد و توسعه روابط اقتصادی ایران و امارات است و ما به عنوان پل ارتباطی برای معرفی ظرفیت های تولیدی -صادراتی کشور در تمام زمینه ها به امارات هستیم و امارات هاب صادراتی منطقه است و هیچ گونه رقابتی بین کشورهای حوزه خلیج فارس و امارات وجود ندارد زیرا این مجموعه تمام زیر ساخت های خود را به سمت هاب تجاری دنیا سوق داده است. شرکت های چند ملیتی در امارات از اقصی نقاط جهان مشاهده می‌شود و می توان از این فرصت به عنوان یک ویترین برای معرفی ظرفیت های تولیدی-صادراتی ایران استفاده کرد در حالی که این موضوع در کشورهای عربی منطقه ازجمله قطر، عربستان و عمان وجود ندارد.

ما می توانیم با استفاده از سرمایه گذاری مناسب و معرفی ظرفیت ها از طریق امارات به بازارهای منطقه ای خوبی و شمال آفریقا دست پیدا کنیم، از طرفی در مرکز تجاری به عنوان اولین مرکز تجاری هیبریدی ایران، هم مکان فیزیکی و زیر ساخت های نرم افزاری را آماده ساختیم و به نحوی از دو روش فیزیکی و مجازی برای معرفی ظرفیت های استفاده می کنیم. بخش معرفی خوب از ظرفیت های تولیدی و صادراتی ایران از طریق مرکز تجاری ایران در امارات موجب جذب سرمایه می شود تا جذب سرمایه گذار برای پروژه های داخلی کشور هم داشته باشیم.

همچنین برگزاری نمایشگاه های مجازی را در اولویت قرار داده ایم و نه تنها با امارات بلکه با کشورهای منطقه برای برگزاری middle ship online در حال مذاکره هستیم

* سه اولویتی که دولت باید در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان به آن توجه ویژه و سریع داشته باشد، چیست؟

اول به رسمیت شناختن روش های نوین صادراتی در حوزه فناوری اطلاعات و روش های نوین ارز آوری برای کشور توسط سیاست گذاران به ویژه در حوزه پولی کشور، ارزش گذاری روی دارایی های نامشهود و بیمه کردن محصولات و خدماتی که تولیدکنندگان دارند؛ چرا که امروز کشاورزان می توانند زمین کشاورزی را در برابر سیل و طوفان بیمه کنند، اما ما با وجود سرمایه گذاری برای یک نرم افزار در صورت بروز مشکل، بیمه ای ای نداریم که مانع نابودی سرمایه شود.

اگر در حوزه فناوری اطلاعات، قوانین و مقررات تسهیل شود و روش های جهانی به رسمیت شناخته شود، همان طور که عرض کردم برای پنج سال آینده می توان به رقم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات به طور رسمی دست پیدا کرد. البته هم اکنون این مهم در حال وقوع است اما آمار رسمی نیست به طوری که بسیاری از ایرانیان در اقصی نقاط جهان پروژه گرفته و کار می کنند اما رسمی نیست، به دلیل این که از اعلام آن هراس دارند و قوانین کشور دست و پاگیر است.‌

همچنین حذف تمام قوانین و مقررات زاید و دست و پاگیر در حوزه فناوری اطلاعات است. ما در اتاق بازرگانی به همراه تمامی تشکل ها می توانیم در این خصوص کمک کنیم و طرح و ایده های مربوط به آن را نیز ارایه داده ایم. ما در گام نخست آمادگی تهیه نقشه راه توسعه تولید و صادرات حوزه فناوری اطلاعات در اسرع وقت داریم، ثانیا دولت باید سواد دیجیتال خود را افزایش دهد

بانک مرکزی هنوز در ابتدای قرن گذشته است در حالی که باید روش های نوین تجارت جدید در دنیا را بپذیرد.

ما باید در حوزه صادرات کاری انجام دهیم که کشور در حوزه صادرات فناوری اطلاعات به سمتی سوق پیدا کند تا نیروی انسانی متخصص تمایلی به خروج از کشور پیدا نکند. در حوزه موشن گرافیک، تولید پادکست ها، تولید آثار هنری می توان از حوزه فناوری اطلاعات استفاده کرد.

ما هنوز درباره صادرات آثار هنری و چگونگی معرفی آن به دنیا کاری انجام ندادیم و این حوزه را به رسمیت نشناختیم در حالی که پتانسیل بسیاری در این زمینه وجود دارد و با مطالعه و باز بینی آمار تجارت آثار هنری در دنیا، سرمایه گذاری در این بخش مشخص می شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چرا تمامی شرکت های حوزه آی تی را به عنوان دانش بنیان نمی پذیرد در حالیکه پایه اصلی فعالیت اقتصادی دنیا، پزشکی و هوا فضا، آی تی است.

دغدغه اصلی مربوط به معافیت مالیاتی را حذف کنند و تمامی شرکت های آی تی از طراحی سایت تا پروژه CRM باید دانش بنیان شوند، هنگامی که این موارد را انجام ندهیم گامی برای دانش‌بنیان شدن و تحقق شعار سال برداشته نشده است.

 
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper