در ششمین جلسه کمیسیون مشترک «طرح صیانت» تصویب شد:

تشکیل سه کمیته تخصصی در کمیسیون طرح صیانت

 
 
ششمین جلسه کمیسیون مشترک «طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی اینترنت» سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰

سه کمیته کسب و کارهای دیجیتال، کمیته فرهنگی و رسانه و کمیته زیرساخت در ششمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار به نقل از خانه ملت، ششمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی (اصل ۸۵ قانون اساسی) عصر دیروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه) با حضور اعضا برگزار شد.

در ابتدای این نشست سه کمیته کسب و کارهای دیجیتال، کمیته فرهنگی و رسانه و کمیته زیرساخت تشکیل شد. تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در توضیح علتی تشکیل این سه کمیته اعلام کرد؛ عناوین این سه کمیته جزو محورهای مهم کمیسیون ما هستند و از سوی دیگر قرار است، بخش خصوصی و گروه های مختلفی به این کمیسیون دعوت شوند که لازم است، مسائل به صورت تخصصی تر در این کمیته ها بررسی شوند.

در این جلسه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی از روند قانونگذاری در حوزه فضای مجازی در دیگر کشورها از جمله ترکیه، استرالیا، چین، آمریکا و … ارائه کرد.

قانون «مقررات انتشار اینترنتی و جلوگیری از جرایم مرتبط با آن» در ترکیه

براساس این گزارش ترکیه یکی از کشورهایی است که پس از حوادث تروریستی بمب‌گذاری آنکارا در سال ۲۰۱۵ و کودتای سال ۲۰۱۶، قوانینی برای فضای مجازی و رسانه های اجتماعی خارجی اعمال کرده است. مجلس ملی ترکیه همچنین در سال ۲۰۲۰ قانونی با عنوان «مقررات انتشار اینترنتی و جلوگیری از جرائم مرتبط با آن» به تصویب رساند.

طبق این قانون، شبکه های اجتماعی با بیش از یک میلیون کاربر فعال باید موارد زیر را اجرا کنند:

  • گشایش دفتر و تعیین نماینده مقیم از میان شهروندان ترکیه؛ نماینده بومی یا محلی به عنوان واسط بین شرکت و دولت عمل می کند و هدف از انتصاب آن کوتاه کردن روند حذف محتوا است.
  • الزام به اعمال حذف و محدود سازی مورد درخواست دولت ترکیه ظرف ۴۸ ساعت؛ گزارش دهی پلتفورم های مربوطه دو بار در سال در خصوص میزان پاسخگویی آن ها به درخواست های دولت.
قانون «محافظت از کودکان در اینترنت» در آمریکا

آمریکا نیز در حوزه فضای مجازی قوانینی را مصوب کرده است، قانون سیپا(CIPA) یا محافظت از کودکان در اینترنت مصوب سال ۲۰۰۰؛ که برای مدارس و کتابخانه ها در ایالات متحده الزامی شده و از آن ها می خواهد که برای محافظت از کودکان برابر محتوای آنلاین مضر از فیلترینگ استفاده کنند تا بتوانند از شرایط تامین مالی فدرال بهره مند شوند.

  • قانون جزایی فدرال آمریکا (بخش ۱۸)، جرائم سایبر از سال ۱۹۸۵ شامل مواردی مانند کلاهبرداری و سرقت برخط و … .
  • قانون جرائم سایبری آمریکا (۲۰۰۸): جرم انگاری برای مواردی مانند جعل هویت و مشخصات دسترسی، ارسال رایانامه و ایمیل ناخواسته، توجه به داده های نیاز به محافظت در افشا، استفاده تجاری از ایمیل با هدف فریب دریافت کنندگان و … .
  • سال ۲۰۰۱، لایحه میهن پرستی با هدف کنترل و نظارت بر تبادل داده های اینترنتی مرتبط با تروریسم.
  • قانون فدرال مدیریت امنیت اطلاعات مصوب ۲۰۰۲ با هدف حفاظت از زیرساخت های حساس به ویژه غیرنظامی و نیز الزام وزارت امنیت میهنی به پشتیبانی امنیت اطلاعاتی متناسب با خطرات وارده.
  • قانون امنیت سایبری مصوب ۲۰۱۲ با سه هدف پایش، مستمر اینترنت، ایجاد اتصال های اینترنتی مطمئن و تائید فدرال هویت فردی در شبکه اینترنت.

اعضای کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بعد از پایان تشریح گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سوالات و نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.

گفتنی است؛ این نشست به صورت زنده از طریق سایت و درگاه اینترنتی خبرگزاری خانه ملت و همچنین اپلیکیشن تلوبیون پخش شد.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper