از جیتکس فیوچر استارز تا ستاره شمال
مرکز تجارت جهانی دوبی قصد دارد با تغییر نام «جیتکس فیوچر استارز» به «ستاره شمالی (North Star)»، این رویداد را به یک نمایشگاه مستقل و به عنوان بزرگترین رویداد استارتآپی منطقه تبدیل کند.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار به نقل از irgitex، جیتکس، بزرگترین نمایشگاه فناوری در غرب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از مهمترین رویدادهای فناوری در جهان محسوب میشود. اما یکی از مهمترین بخشهای این نمایشگاه در سه سال اخیر، جیتکس فیوچر استارز، محل نمایش دستاوردهای کسب و کارهای نوپا و استارتآپها از سراسر جهان بود.
جیتکس ۲۰۲۱ مانند سالهای گذشته صنایع متنوعی را در کنار هم جمع میکند و تازهترین دستاوردهای فنی، ابداعات و تجهیزات نوین را به نمایش میگذارد.
به صورت سنتی کمپانیهای خدمات ارتباطات و مخابرات، از جمله شرکتهایی مانند اتصالات و هوآوی، بخش عمدهای از نمایشگاه را در مرکز تجارت جهانی دوبی به خود اختصاص میدهند و فناوریهای آینده از سرآشپزهای روباتیک تا ماشینهای پرنده را به نمایش میگذارند.
کسب و کارهای نوپا، نقطه عطف جیتکس
در حالی که همچنان امسال هم غرفههای اتصالات با نمایش خودرو با قابلیت کنترل از طریق ذهن و هوآوی با غرفه عظیم خود از صفحات نمایش بزرگ که احساس قدم زدن در جنگل را به بازدید کنندگان میداد، باعث صف بستن بازدیدکنندگان شدهبودند، این بخش «ستارههای آینده جیتکس» یا «جیتکس فیوچر استارز (GFS)» بود که واقعگرایانهترین چشمانداز از آینده را به مخاطبان ارائه میداد.
جیتکس فیوچر استارز با تمرکز بر استارتآپها که از سراسر جهان جمع شدهاند، در دو سال قبل به نقطه عطف نمایشگاه و جذابترین بخش جیتکس تبدیل شدهاست.
جیتکس فیوچر استارز با بخشهایی مانند هوش مصنوعی برای همه چیز (AI Everything)، جهش فینتک (FinTech Surge)، همایش آینده بلاکچین (Future Blockchain Summit) و جشنواره بازاریابی (Marketing Mania) سکویی برای استارتآپها و کسب و کارهای نوپای شرکت کننده قرار دادهاست که بتوانند راهکارهای نوی خودشان را ارائه بدهند، شبکهسازی کنند و سرمایهگذاران جدید کسب کنند.
استقلال فیوچر استارز با نام جدید
امسال مرکز تجارت جهانی دوبی اعلام کردهاست که جیتکس فیوچر استارز در دورههای بعدی به نام «ستاره شمالی (North Star)» برگزار میشود و شعار آن به «مسیرهای متنوع، مقصد واحد» تغییر میکند.
به نظر میرسد که برای برگزار کنندگان جیتکس این بخش از نمایشگاه به حدی موفق بودهاست که میتواند به یک رویداد مستقل تبدیل شود و در طول مسیر به رقیبی برای بزرگترین رویدادهای استارتآپی جهان مانند اسلاش Slush بزرگترین رویداد کسب و کارهای نوپای اروپا بدل شود.
این رویکرد برگزار کنندگان نمایشگاه نشانگر میزان اهمیت اقتصاد کسب و کارهای نوپا و استارتآپها در منطقه خاورمیانه است. در فیوچر استارز امسال، استارتآپهایی از سراسر جهان از ایران و امارات گرفته تا بحرین و مصر و از هند گرفته تا فرانسه حضور داشتند.
عمده کسب و کارهای نوپای حاضر در این نمایشگاه در حوزههای فینتک (فناوریهای مالی)، لجستیک، نرمافزار به مثابه خدمات (SaaS)، خدمات بهداشت و درمان و فناوری آموزشی بودند.
پاویونهای کشورهای مختلف در فیوچر استارز این دوره خودنمایی میکرد. از کشورهایی مانند ایتالیا و ژاپن گرفته تا کره جنوبی و سوئد، پاویونهای خود را با حضور استارتآپهای برگزیده کشور در این بخش نمایشگاه برپا کردهبودند.
جذب سرمایه ۳۸۰ میلیون دلاری در فیوچر استارز
موسسه in5 در دوبی اعلام کردهاست که تا کنون در جیتکس، کسب و کارهای نوپای حاضر در نمایشگاه توانستهاند بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون درهم معادل ۳۸۱ میلیون دلار از طریق سرمایهگذاریهای مستقیم و مشترک دریافت کنند که ۸۰ درصد آن در سه سال اخیر جذب شدهاست.
عمار المالک، مدیرکل شهر اینترنتی دوبی (Dubai Internet City) میگوید: «این یک نقطه عطف برای ماست. میزان سرمایهگذاری نشان میدهد که تا چه اندازه توجه به کسب و کارهای نوپا افزایش یافتهاست و شاهد جهشی در تعداد کسب و کارهای مربوط به فناوری هستیم که به نظرم این روند استمرار خواهد یافت.»
المالک میگوید که بخش عمده سرمایهگذاریها در حوزه فناوری مالی (FinTech)، بازرگانی آنلاین (E-Commerce) و فناوریهای غذایی جذب شدهاست و در بخشهای فناوری زراعی (AgriTech) و فناوری نانو (NanoTech) شاهد رشد قابل توجهی در سالهای اخیر بودهایم.
شهر اینترنتی دوبی، دو دهه پیش با هدف جذب کمپانیهای بزرگ فناوری تاسیس شد. اما امروزه هدف این منطقه آزاد تغییر کرده و به محلی برای جذب کسب و کارهای نوپا و نوآوری و خلاقیت تبدیل شدهاست.
عمار المالک میگوید: «در طول ۲۰ سال گذشته ما تلاش کردیم خودمان را با شرایط وفق بدهیم و فضای بیشتری برای جامعه نوآوری ایجاد کنیم تا این مجموعهها بتوانند در کنار یکدیگر با هم ارتباط برقرار کنند. نیاز به مراکز فناوری در منطقه در حال افزایش است و باید استعدادهای کل منطقه را برای رشد کل منطقه توسعه داد. اگر فناوری در اینجا توسعه دادهنشود، معنایش این است که استعدادها هم در منطقه حضور ندارند.»
موسسه in5 و شهر اینترنتی دوبی با دانشگاههای منطقه همکاری میکنند تا فرصتهایی را برای دانشجویان کارآفرین در منطقه ایجاد کنند.
زنان در جیتکس
در نمایشگاه برای زنان هم جایگاه ویژهای در نظر گرفتهشدهاست و رقابت جهانی ارائه محصول زنان با حمایت موسسه TiE در دوبی، در این نمایشگاه برزار میشود.
نها جایین، بنیانگذار و مدیرعامل کمپانی زیرسیرکل (Zerocircle) در هند، با ارائه محصول «اقلام بستهبندی پایدار» که به کمپانیها برای باقی ماندن در حوزه کاهش انتشار کربن کمک میکند، برنده جایزه ۷۵ هزار دلاری شد.
میرا ارشد، بنیانگذار مشترک آلت تخ (ALT TEX) در کانادا، برنده جایزه ۱۵ هزار دلاری شد. محصول او یک جایگزین پایدار و دوستدار محیط زیست برای پلیاستر بود که فرصتی برای تولیدکنندگان پوشاک ایجاد میکند که مصولات پایدارتر با مواد اولیه اخلاقیتر ایجاد کنند.
در جایگاه سوم این رقابت امسال فرح امارا، مدیرعامل و بنیانگذار موسسه فرشسورس (FreshSource) در مصر قرار گرفت که جایزه ۱۰ هزار دلاری را گرفت. محصول او خدمات رساندن محصول به «کیلومتر آخر» برای کشاورزان را تامین میکرد.
عشیش پنجابی، مدیر شعبه دوبی موسسه TiE میگوید: «تنوع در کسب و کار، پیشران خلاقیت و نوآوری است. از بین بردن موانعی که جلوی موفقیت کسب و کارهای متعلق به زنان را میگیرد یک ضرورت اقتصادی است. ما همواره برای از بین بردن موانع در مقابل کارآفرینان زن تلاش کردهایم و همواره برای سرمایهگذاری در زنان تلاش کردهایم تا بتوانیم یک تغییر مثبت ایجاد کنیم و به رونق اقتصادی کمک کنیم.»