رییس جمهوری در ضیافت افطار اعضای دولت و معاونان وزرا و روسای سازمانهای تابعه بر لزوم اهتمام وزارت ارتباطات به الکترونیکی شدندولت تاکیدکرد
حسن روحانی گفت: «دولت اگر الکترونیکی شود، مردم کمتر نیاز پیدا میکنند که پایمیز مسوولان حاضر شوند و چقدر سخت است پاسخ دادن در پیشگاه خداوند در روز قیامت که اگر فردی در کنارمیز مسوولی، ثانیهای بیش از آنچه لازم بوده، وقت او تلف شده باشد و خدای ناکرده بر سر او منت گذاشته و عزت و کرامت او مخدوش شده باشد».این گفته حسن روحانی در حالی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور روز سه شنبه گذشته ازتصویب آیین نامه اجرایی نقشه راه دولت الکترونیکی در شورای عالی اداری خبر داد، بارقههایی از امید را در خصوص نزدیک شدن شعار دولت الکترونیکی به مرحله تحقق بعد از سالها حرف و حدیث بی حاصل در دلها زنده کرده است. به همین بهانه شرح حال فعلی الکترونیکی شدن دولت را از رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات جویا شدهایم.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات با بیان اینکه آيين نامه وضوابط فني اجرایی توسعه دولت الکترونیکی به تصويب رسيده و بهزودي توسط ريیس جمهور ابلاغ میشود، گفت: این آيين نامه وضوابط نقشه راه توسعه دولت است و علاوه بر ترسیم دقیق راهکارهای فنی و حقوقی ارایه خدمات الکترونیکی دولت به مردم، مسیری روشن و دقیق برای دستیابی به دولتی شفاف، پاسخگو، كارآمد، خدمت رسان، کارآفرین و چابک را طراحی کرده است.
رضا باقری اصل گفت: بر اساس بند ج ماده 46 برنامه پنجم توسعه دولت مجاز است تا پايان سال اول برنامه نقشه جامع دولت الكترونيكی را به گونهاي تهيه کند كه ارایه خدمات دولتي ممكن در پايان برنامه از طريق سامانه الكترونيكي انجام پذيرد. اين بند از قانون در كميسيون تلفيق برنامه پنجم به پيشنهادي كه ارایه شد به قانون افزوده شد و پس از آن توسط معاون وقت معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني ریيس جمهور این نقشه راه پيگيري و براي تكميل به سازمان فناوري اطلاعات سپرده شد.
وی افزود: تا پیش از این، سندهای زیادی برای دولت الکترونیکی تدوین شده بود؛ اما تمامیاین اسناد حاوی مطالعات تطبيقي، تعاریف و توضیحات و مزایای دولت الکترونیکی بود و راهکارهای اجرایی و فنی دقيق كه متناسب با ساختار وفرآيندهاي اداري ما باشد، وجود نداشت. با توجه به اين موضوع پس از نهايي شدن تدوين سند با همكاري معاونت توسعه مديريت وسرمايه انساني رياست جمهوري آييننامه وضوابط فني واجرايي توسعه دولت الكترونيكی طراحی و تدوین شد؛ نقشه راهي که بنا بر آن، مسير تحول دولت و وظایف تمامیدستگاهها برای تحقق دولت الکترونیکی مشخص شده است.
جانشین نصرالله جهانگرد در شورای عالی فناوری اطلاعات، گفت: این نقشه دارای دو بخش است. بخشی اختصاص دارد به رفع کاستیها در حوزه فني وفناوري ارایه خدمات دستگاههای دولتی كه به ايجاد زير ساختهاي الكترونيكی ارایه خدمات دولت ميپردازد و بخش دیگر متمرکز شده روی تغییر و باز مهندسي فرایندهای اداري و پیچیده دولتی برای رسیدن به دولت شفاف، پاسخگو، خدمت رسان، کارآفرین و چابک. اگرچه بخش اول تسهيل كننده وتوانمندساز دولت براي اين تحول است.
وی گفت: در خصوص ارایه خدمات الکترونیکی روی پورتال سازمانهای دولتی تا پیش از این تمرکز ما روی front end یعنی بخش ورودی اطلاعات بوده که نتیجه آن ایجاد پورتالها و وبگاههای سازمانها است که البته ضروری هم بود. اما به دلیل اینکه در بخش back end یعنی ارایه خدمات ضعیف عمل کرده بودیم به این ترتیب در نهایت صاحب پورتالهایی شده ایم که خدمات كاملي به کاربران ارایه نمیدهند.
وی افزود: درواقع پیش از آنکه بستر ارایه خدمات G2G یعنی زير ساخت تعامل سازمانهای دولتی با یکدیگر را آماده کرده باشم وارد فاز G2C یعنی خدمات دولتی به مردم شديم و پورتالها در بهترين وضعيت در نقش واحد اطلاع رسانی دستگاهها ظاهر شدند.
باقری اصل ادامه داد: البته در همین شرایط هم سازمانهایی هستند که خدمات الکترونیکی مطلوب و كاملي ارایه میدهند و برخي نيز توانستند خدمات خود را پيشخوانها برسانند. اما به صورت كامل و سراسری این مهم محقق نشده است. در نقشه راهی که ترسیم شد تلاش کردیم که این ضعف جبران شود .
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات در ادامه گفت: در بخش دیگر این نقشه که به رویکرد تغییر فرایندهای دولتی میپردازد، موضوع دولت الکترونیکی خود دولت است نه الكترونيكياش؛ دولتی که با ابزار فناوری اطلاعات، پاسخگو، خدمت رسان، کارآفرین، شفاف و چابک میشود. در این نقشه تلاش شده که فرایندهای دستیابی به چنین دولتی ترسیم شود.گام اول شناسايي خدمات بر مبناي شناسنامه استاندارد است وپس از آن ارزيابي نسبت به شناسنامههاها و فرآيندهاي ارایه خدمات صورت مي گيرد. اين بخش مهمترين بخش نقشه راه است و در جهت شناسايي ارتباطات تعاملي ودادههای ورودي وخروجي دولت اقدام مي شود.
وی اجرای پروژه ثبت نام اینترنتی هدفمندی رایانهها را نمونه ای از اجرای دولت الکترونیکی مطابق با نقشه راه جامع دولت الکترونیکی دانست و گفت: این پروژه روی شبکه ملی اطلاعات و با همکاری نهادهای درگیر پروژه روی پنجره واحد با موفقیت اجرا شد. به این ترتیب که با ایجاد بانکهای اطلاعات و فراهم آمدن بستر ارتباطی مناسب میان دستگاههای مرتبط از یک سو و ارایه راهکار ساده برای دسترسی اینترنتی مردم به وبگاه ثبت نام از سوی دیگر، پروژه با موفقیت به اجرا رسید.
با وجود دو رویکرد بازمهندسی فرایندهای دولتی و مراحل فنی ارایه خدمات دولت الکترونیکی این نقشه برای به مرحله اجرا رسیدن نیاز به دو مصوبه دارد که با هماهنگی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور بخش تصویب باز مهندسی فرایندهای دولت به شورای عالی اداری و بخش فنی به شورای عالی فناوری اطلاعات سپرده شد.
در حال حاضر این دو بخش نقشه که در یک راستا قرار دارند در شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی اداری مصوب شده و به زودي پس از انجام ویرایشهای نهایی به صورت یکپارچه توسط ريیس جمهور ابلاغ میشود.
منبع خبر : فناوران