بهره برداری از واحد های جدید صنعت پتروشیمی، پیامد افزایش تولید و صدور محصولات به کشورهای اروپایی را به ارمغان می آورد و بازار صادراتی محصولات پتروشیمی ایران نیز متنوع می شود.

به گزارش ایرنا، سال های تحریم، بازار صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای همسایه و جنوب و شرق آسیا، محدود ساخت و در این سال ها، میزان صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی بسیار افت کرد به طوری که جایگاه مهمی را در سبد صادراتی ایران نداشت .
امروز برای شرایط پساتحریم، برنامه هایی برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور تدوین شده و قرار است بازار صادرات محصولات پتروشیمی ایران، متنوع شود.
علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره گفت: امسال و سال آینده با بهره برداری از چند مجتمع پتروشیمی، تولید و صادرات فرآورده های پتروشیمی با تنوع بازارهای جدید همراه خواهد شد و ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمی ایران افزایش مطلوبی پیدا می کند.
وی افزود: صادرات محصولات پتروشیمی کشورمان بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در حال انجام است و افزون بر مشتریان دائمی، اکنون کشورهای زیادی از جمله کشورهای اروپائی خواستار خرید از ایران هستند.
این مقام صنعت پتروشیمی افزود: صنعت پتروشیمی ایران افزون بر تامین نیاز داخل، انواع محصولات خود را به بازارهای هدف صادر می کند و آمارها نشان می دهد که صادرات از روند مطلوبی برخوردار است.
بساق زاده ، ضمن تاکید بر این که در کنار افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در بخش بالادستی، توسعه صنایع پائین دستی به منظور تکمیل زنجیره های ارزش یکی از سیاست های در دست اجرای شرکت ملی صنایع پتروشیمی است ، گفت: توسعه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی افزون بر کاهش خام فروشی و اشتغال پایدار، منجر به متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی می شود که افزایش بازارهای هدف پتروشیمی ایران را به دنبال خواهد داشت .
عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز پیش از این به ایرنا درباره تاثیر رفع تحریم گفته بود: مشکل عمده ای در صادرات محصولات پتروشیمی وجود ندارد و در واقع چالش اصلی ، انتقال ارز است و برای صادرات، هزینه های اضافی پرداخت می شود.
شعری مقدم افزود: چنانچه تحریم ها برطرف شود، هزینه های صادرات محصولات پتروشیمی حدود 10 درصد کاهش یافته و سودآوری بالا خواهد رفت .
وی موضوع صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا را یادآور شد و گفت : اروپا بازار جذاب ایران نیست ،بلکه شرق آسیا، چین و هند، مشتری اصلی محصولات پتروشیمی ایران محسوب می شوند.
امسال از فروردین تا پایان آبان ماه 30 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید شده و حدود 13 میلیون تن از این تولیدات به بازارهای جهانی صادر شده است.
ارزش تولیدات صادراتی 13 میلیون تنی ، حدود هفت میلیارد دلار ثبت شد.

 

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

JoomShaper