مجری الکامپ بیستم عنوان کرد: ضرورت ترسیم نقشه راه برای ICT کشور

نماینده از شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی  از کشورهای کره، ژاپن، هند، چین، تایوان و آلمان در نمایشگاه الکامپ حضور دارند و نمایندگانی از ایتالیا، آلمان و انگلستان نیز از نمایشگاه بازدید خواهند کرد و ملاقات‌هایی نیز برای گسترش تعاملات صورت خواهد گرفت.

به گزارش ستاد خبری بیستمین نمایشگاه الکامپ ، رئیس مجمع تشکل فناوری اطلاعات و ارتباطات  اتاق بازرگانی و مجری برگزاری بیستمین نمایشگاه الکامپ، با بیان این مطلب افزود: این نمایشگاه در فرصتی کوتاه به مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات سپرده شد. مجوز برگزاری آن در پنجم آبانماه امضا شد و تقویم برگزاری آن  16 آبان بود. در چنین زمان کوتاهی الکامپ تنها  با تلاش و همدلی تشکل‌ها و فعالان این عرصه در بخش خصوصی رقم خورد  و ما توانستیم بیستمین دوره نمایشگاه را در زمان مشخص و بدون تأخیر برگزار کنیم.
محمد رضا طلائی با بیان اینکه نام الکامپ نمادی از ICT کشور است  افزود:  بخش خصوصی و تشکل‌های وابسته به اتاق اصناف ایران تمام تلاش خود را برای برگزاری این نمایشگاه انجام داده اند تا این نمایشگاه به دور از هر گونه حاشیه و در فضایی مناسب برگزار شود.
وی در تشریح برنامه های بخش جنبی نمایشگاه نیز گفت: در بخش جنبی نیز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که برنامه‌های این کارگاه‌ها در سایت نمایشگاه قابل دسترسی‌ست. امیدواریم که این نمایشگاه با اقبال مخاطبان مواجه شود و مردم بتوانند از آخرین دستاوردهای IT  کشور بازدید کنند.
طلائی با بیان اینکه در جوامع پیشرفته که از نظر اقتصادی پیشرفت قابل توجهی تا کنون داشته‌اند از ICT به عنوان موتور محرک  استفاده شده‌است افزود:  دولت‌ها نقشه راهی را برای توسعه ICT  ترسیم کرده‌اند. از نمایشگاه برای معرفی پتانسیل‌ها و برنامه‌های خود بهره گرفته‌اند. اما ما تا امروز نقشه راهی برای توسعه ICT نداشته‌ایم و هنوز آن را به عنوان ضرورت نشناخته‌ایم.
وی ادامه داد: بخش خصوصی وظیفه دارد تا درخواست‌های خود را به شکل مدون و نظام‌مند از دولت درخواست کند و بخش دولتی باید نیازهای بخش خصوصی را بر اساس برنامه‌های خود برآورده  سازد.
طلائی ادامه داد: دست‌اندرکاران ICT در بخش دولتی باید نقشه راه داشته باشند و بخش‌های مرتبط از جمله وزارت امور خارجه و بانک‌ها به کمک آن بیایند. وزارت امور خارجه  به عنوان تریبون تبلیغاتی پتانسیل‌های ما را به دنیا معرفی کند. بانک ها باید بر ارزش افزوده‌ای که در سرمایه‌گذاری در این عرصه وجود دارد؛ سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه در گردش شرکت‌های فعال در عرصه IT را تقویت کنند و همه دست به دست هم دهند تا پتانسیلی که در زمینه زیرساخت‌ها و هم‌‌چنین نیروی انسانی وجود دارد را به بهره‌وری برسانند تا الکامپ به عنوان یکی از ابزارهای نمایش قابلیت‌های IT در داخل و خارج از کشور؛ مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی اگر نمایشگاه‌های بزرگ دنیا را بررسی کنیم درخواهیم یافت که این نمایشگاه‌ها برگزارکننده ثابت، تقویم زمانی و دبیرخانه دائمی برای برنامه‌ریزی، معرفی و ارتقا دارند. در کشور ما نمایشگاه‌هایی که برگزارکنندگان ثابت دارند از قابلیت‌های بالایی برخوردارند. پس مسلما در  مورد الکامپ هم باید این موضوع صدق کند.
وی ادامه داد:در دوره بیستم الکامپ با نظر سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران  تغییراتی صورت گرفته‌است و برای برگزاری آن ما  روز پنجم فراخوانده شدیم. اتاق بازرگانی نیز برای کمک به فعالان این حوزه  در برگزاری این نمایشگاه شرکت کرده‌است و حدود 30 نفر به صورت شبانه‌روزی در بخش‌های روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ، اجرایی برای برگزاری به هنگام این نمایشگاه تلاش کرده‌اند.
مجری برگزاری بیستمین نمایشگاه الکامپ  ادامه داد: ثبت نام 330 شرکت تنها در هفت روز کار راحتی نیست. بسیاری از همکاران ما در بخش خصوصی فکر نمی‌کردند که این نمایشگاه سر موعد مقرر برگزار شود. مطمئنا اگر به جای هفت روز 365 روز برای برگزاری نمایشگاه فعالیت شود می‌توان نمایشگاهی در قد و قامت نمایشگاه‌های بزرگ دنیا برگزار کرد.
 
وی با بیان اینکه برای رسیدن به نظامی منسجم که منجر به برگزاری یک نمایشگاه بزرگ و بین‌المللی در عرصه ICT  کشور شود، تعامل دولت و بخش خصوصی به صورت توأمان ضروری است افزود: بخش خصوصی نشان داد که می‌تواند کارهای نشدنی را امکان‌پذیر کند. حمایت اتاق بازرگانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شورای عالی فضای مجازی و تشکل‌های وابسته به اتاق بازرگانی ایران باید برای رسیدن به چنین شرایطی با هم همکاری کنند.
 
طلائی ادامه داد: حوزه  ICT  از سال‌1375 در اتاق بازرگانی  فعال شده و امروز با ثبت تشکل‌ها و دعوت از فعالان این حوزه آن‌ را قوت می‌دهد. تاسیس کمسیون تخصصی فناوری اطلاعات و کسب و کار دانش بنیان  در سال 1385  در کنار رشته‌های مختلف اقتصادی که در اتاق بازرگانی فعال هستند؛  نشان از تلاش اتاق بازرگانی در این راستا دارد.
وی با بیان اینکه معاونت بین الملل اتاق بازرگانی با همکاری وزارت امور خارجه راه طولانی برای معرفی پتانسیل‌های  ICT  ایران و معرفی پتانسیل‌های بازار ایران در پیش دارند افزود:  امسال ایران در نمایشگاه سِبیت آلمان دارای پاویون خواهد بود و این از جمله اقداماتی‌ست که در راستای معرفی ایران در مجامع بین‌المللی انجام می‌شود. اما نیاز است تا تشکل‌ها و اصناف خواسته‌های خود را مطرح کنند و دولت در تعامل با بخش خصوصی باشد.
 
وی در خصوص نشانه‌گذاری‌های واقع‌بینانه و معرفی ایران به بازار جهانی نیز گفت: اگر بخواهیم بازار ایران را که دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مهمی در عرصه بین‌المللی است به دنیا معرفی کنیم باید به نکاتی از جمله نیروی انسانی توجه  داشته باشیم. درواقع با توجه به نیروی انسانی متخصص از نظر هزینه‌ تمام‌شده محصولات و خدمات ICT  قابلیت رقابت با سایر کشورها را دارد. ایران قابلیت های زیاد و نیروهای متخصصی که دارد می‌تواند بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.
طلائی با بیان اینکه اتاق اصناف ایران برای برگزاری نمایشگاه‌هایی که در عرصهICT برگزار می‌شود فعالانه وقت می‌گذارد افزود: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و به عنوان مشاور قوای سه‌گانه نقش خود را در این حوزه آغاز کرده است. سایر تشکل‌ها و فعالان عرصه IT نیز باید در این زمینه  به کمک ما بیایند به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در زمینه محتوای دیجیتال فعالیت می‌کند؛  و از آغاز دولت یازدهم همکاری ویژه‌ای با ما دارد.
 
وی افزود: در عصر حاضر اطلاعات حرف اول را می‌زند و کشورهایی که دارای اطلاعات قوی‌تری هستند، قدرتمند‌تر هستند و  می‌توانند درآمد قابل توجهی را در این حوزه کسب کنند پس باید با همکاری فعالان این حوزه از گستره اطلاعات بهره بگیریم.
طلائی ادامه داد: اتاق با وزارتخانه های ارتباطات و ارشاد منشور همکاری دارد. با امضای منشورها دولت را به همکاری دعوت کرده است و می‌خواهد فعالانه‌تر در این حوزه کار کند . تشکل‌های مختلفی در این حوزه شکل گرفته‌اند که به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و در مجمع تشکل‌ها مشکلات عمده خود را مطرح می‌کنند. 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper