عملکرد صنعتگران کشور در دوره کرونا در حد معجزه بود

معاون اول رییس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن تأکید کرد:

 

عملکرد صنعتگران کشور در دوره کرونا در حد معجزه بود

 
 

 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا علیه دولت و ملت ایران گفت: در شرایط کنونی صادرکنندگان کالا و کسانی که در پی تأمین کالا‌های مورد نیاز کشور از خارج هستند، در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند و باید از کسانی که به طور سالم در این فضا فعالیت می‌کنند، دفاع کرد.

به گزارش اتحادیه توليدكنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران و به نقل از شاتا، دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز در مراسم روز ملی صنعت و معدن با بیان اینکه توسعه صنعتی و فراتر از آن توسعه اقتصادی متأثر از محیط پیرامونی کشورهاست، افزود: این محیط پیرامونی است که مشخص می کند در هر دوره ای باید چه سیاست های صنعتی و اقتصادی را در پیش بگیریم. امروز حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی نقش اثرگذاری در تعیین جهت گیری های صنعتی و اقتصادی کشور دارند.

وی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف صنعتی و عملکرد برخی کشورها در جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین گفت: در این کشورها با توجه به حوادث پس از جنگ جهانی دوم، سیاست های مختلفی برای توسعه اقتصادی انتخاب شد. در شرق آسیا با توجه به روابط با کشورهای غربی توسعه صادرات مدنظر قرار گرفت و در آمریکای لاتین با توجه به برخی از تنش ها در روابط خارجی سیاست کنترل واردات و جایگزینی محصولات خارجی در دستور کار قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور گفت: ما معتقد هستیم که بخش خصوصی باید میدان دار واقعی سیاست های اقتصادی کشور شود و شاهد بودیم که در دور اول شرکت های خصوصی برای بزرگتر و قدرتمندتر شدن با شرکای خارجی مذاکره می کردند. برخی اصلاح ساختارها نظیر اصلاح ساختار نظام بانکی در دستور کار قرار گرفت، اما متأسفانه شرایط بین المللی تغییر کرد و آمریکایی ها توافق مهمی را بر هم زدند و تحریم های سختی را وضع کردند، آنها مطمئن بودند نظام ایران چهلمین سالگرد خود را نمی بیند و وقتی مأیوس شدند گفتند اقتصاد ایران دچار فروپاشی خواهد شد.

دکتر جهانگیری با اشاره به برخی الزامات این تغییر ریل در سیاستگذاری گفت: در دور اول فعالیت دولت ما نمی خواستیم که مدیران در ساز و کارهای اقتصادی دخالت کنند اما در شرایط سیاستگذاری برای تاب آوری مردم باید مداخلاتی در اقتصاد انجام شود.

معاون اول رییس جمهور به تبدیل جنگ اقتصادی در هدف قرار گرفتن فروش نفت، جابجایی پول و حمل و نقل پرادخت و با بی سابقه خواندن فشارها در این مقطع گفت: ما باید قدردان کسانی باشیم که برای رفع نیازهای کشور در حوزه صادرات و واردات تلاش می کنند و جفاست اگر با پرونده سازی های نادرست آنها را از آینده ناامید کنیم.

دکتر جهانگیری ادامه داد: ‌متأسفانه شرایط کشور از اسفند سال گذشته و با اضافه شدن موضوع کرونا در وضعیت دشوارتری قرار گرفت البته این وضعیت فقط مختص ایران نیست و اقتصاد دنیا با مشکلات بسیاری روبرو شده است به طوری که مجامع بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی اعلام کرده اند که بزرگترین رکود اقتصادی بعد از سال ۱۹۳۰ متعلق به شرایط کرونایی است.

معاون اول رییس جمهور برنامه ریزی در این مقطع را نیز متأثر از شرایط پیرامونی توصیف کرد و گفت: صادرکنندگان کشور در این شرایط که رکود بر اقتصاد دنیا حکمفرما شده و اقتصاد جهانی به خاطر کوچک شدن، تقاضای کمتری برای محصولات دارد برنامه ریزی مناسبی انجام دهند تا بتوانند جایگاه خود را در بازارهای فروش حفظ کنند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه کرونا در همه کشورها معیشت، سلامت و اشتغال مردم را به خطر انداخته است، گفت: در ایران نیز سلامت، معیشت و اشتغال مردم در شرایط کرونا مورد تهدید قرار گرفت و دولت نیز تمرکز جدی خود را بر این سه موضوع معطوف کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت به مفهوم حاکمیت ایران دولتی ثروتمند است، تصریح کرد: براساس محاسباتی که چند سال گذشته انجام شده بود،‌ به غیر از نفت و معادن،‌ دارایی ایران ۷ هزار هزار میلیارد تومان ارزیابی شد و این در حالی است که ایران اولین ذخائر نفت و گاز دنیا را نیز دارا است و در بسیاری از معادن فلزی جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم و آنچه مهم است این است که بتوانیم این دارایی ها را مولد سازی کرده و در جهت رفاه مردم هزینه کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه بخش صنعت کشور در دوره کرونا عالی درخشید،‌ گفت: در روزهای نخست شروع کرونا که کادر درمانی کشور با محدودیت تجهیزات حفاظت شخصی مواجه بودند به عنوان یکی از مسئولین کشور احساس شرمندگی داشتم که کادر بهداشت و درمان بدون تجهیزات لازم در بیمارستان ها خدمت رسانی می کنند و تعدادی از این عزیزان نیز در این مسیر شهید شدند.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه عملکرد صنعتگران کشور در دوره کرونا در حد معجزه بود، خاطر نشان کرد: کسانی که با صنعت آشنا هستند می دانند افزایش ظرفیت تولید در مدت ۴ ماه تا ۳۰ برابر چقدر دشوار است چرا که مدت زمان ۴ ماه حتی برای احداث سوله و دریافت مجوزهای لازم نیز کافی نیست.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز صنعتگران کشور موفق شدند در بخش تولید تجهیزات پزشکی به یکی از صادر کنندگان این محصولات تبدیل شوند و جوانان کشور در بخش دانش بنیان نیز در تولید اقلام بهداشتی نظیر کیت پزشکی،‌ ونتیلاتور و ماسک عملکرد درخشانی داشتند.

دکتر جهانگیری در ادامه سخنان خود به تشریح برخی از انتظارات دولت از بخش صنعت کشور پرداخت و اظهار داشت: انتظار دولت از شما این است که همچنان تولید و تامین نیازهای کرونا را در دستور کار داشته باشید و در عین حال حفاظت از پرسنل خود را نیز بعنوان نیروی کار صنعتی کشور به عنوان یکی از مهمترین برنامه ها دنبال کنید.

معاون اول رییس جمهور با تقدیر از بخش های مختلف صنعتی کشور که با رعایت پروتکل های بهداشتی مانع از ابتلای نیروی کار زیرمجموعه خود شدند، گفت: در یکی از جلسات گزارشی از پارس جنوبی ارائه شد و اعلام گردید که از ۷۰ هزار نفر از پرسنل این مجموعه حتی یک نفر مبتلا به کرونا نشده است.

دکتر جهانگیری تحقق هدف گذاری ۴۱ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی را از دیگر انتظارات دولت از صنعتگران و صادر کنندگان کشور دانست و افزود: امروز که فشار سنگینی بر درآمدهای نفتی کشور وارد شده است، تامین ارز مورد نیاز کشور بر عهده صادرکنندگان است و انتظار داریم که صادر کنندگان و صنعتگران کشور مردانه پای کار بیایند و ضمن تحقق صادرات غیرنفتی ۴۱ میلیارد دلاری، ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با تعدادی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران گفت: رییس اتاق بازرگانی اعلام کرد که کمیته ارزی در این اتاق تشکیل داده اند و در این جلسه قرار شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی با بانک مرکزی بخشی از ارز مورد نیاز صنایع را از محل صادرات این صنایع تامین کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم توجه بر موضوع ساخت داخل، اظهار داشت: با اختیاری که مقام معظم رهبری به سران سه قوه داده اند، برای واردات برخی اقلام و کالاها ‌تعرفه و محدودیت اعمال شده است و این فرصتی برای صنعتگران کشور است تا نسبت به تولید این کالاها در داخل کشور اقدام کنند.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه توانمندی بزرگی در بخش صنعتی کشور شکل گرفته و جفا است که صنعت ما را با کشورهای منطقه مقایسه کنند، افزود: در سالهای گذشته برای نصب یک سکوی ۲۰۰۰ تنی نفتی لازم بود یک شرکت خارجی این کار را برای ما انجام دهد اما امروز با ایستادگی صنعتگران کشور، در تمامی بخش های پالایشگاهی و نصب سکوها می توانیم به توان داخلی اتکا داشته باشیم ضمن آنکه صنعتگران ایرانی خدمات فنی و مهندسی را نیز به کشورهای دیگر صادر می کنند.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper